E-mobilnost
E-mobilnost je sustav koji čine električna vozila i infrastruktura za njihovo punjenje te informacijski sustavi koji ih povezuju u funkcionalnu cjelinu. Električnih vozila imaju poboljšanu energetska učinkovitost i niže emisije stakleničkih plinova u odnosu na konvencionalna vozila, te se e-mobilnost smatra jednom od ključnih sastavnica dugoročne energetske tranzicije.
Električne punionice služe za punjenje električnih vozila (EV).
Ovisno o vrsti električne energije, izmjenični struja (AC) ili istosmjerna struja (DC) moguće je sporo ili brzo punjenje baterije na električnom vozilu.
U kućanstvu se u pravilu koriste AC punionice dok se na autocesti koriste brze i ultra brze DC punionice. Snaga punjenja kod AC punionica je do 22 kW (većina EV može koristiti do 11 kW trofazne izmjenične struje).
Za razliku od AC punionica, DC punionice su snage od 50 do 400 kW.
-
Kojom snagom i brzinom se može puniti električno vozilo u kućanstvu?
Snaga punjenja ovisi o tome kakav priključak imate kod kuće (jednofazni ili trofazni) te o priključnoj snazi koja je zakupljena.
U slučaju jednofaznog priključka u običnoj utičnici možete puniti sa snagom od 2,5 kW. Ako imate dovoljno zakupljene snage na jednofaznom priključku možete pomoću odgovarajućih utičnica i adaptera puniti s snagom 3,5 kW i max. 7 kW.
Brzina punjenja ovisi o nizu čimbenika, ali pojednostavnjeno za male snage punjenja možemo reći da snaga punjena za jedan sat odgovara energiji u kWh.
To znači da punjenje baterije od 77 kWh od 20 do 80% treba na običnoj priključnici oko 18 sati i 30 minuta. U slučaju najbržeg jednofaznoj priključka od 7 kW potrebno je 6 sati i 40 min.
Kod trofaznog priključka snage 11kW vrijeme punjenja je oko 4 sata i 15 min.
Preduvjet za to je da je priključna snaga na kući ili stanu veća od 13,4 kW.
-
Kojom snagom i brzinom se može puniti električno vozilo na brzim i ultra brzim punionicama (javnim)?
To punjenje se podrazumijeva sa snagom od 50 do 400 kW.
Brzina punjenja ovisi od maksimalnoj snazi koju električno vozilo može prihvatiti, o maksimalnoj izlaznoj snazi punjača, temperaturi baterije kao i postotku napunjenosti baterije.
Kod tako velikih snaga punjena, punjenje više nije linearno. Što je baterija manje napunjena, to je punjenje brže. Zato se preporuča da se baterija puni kad joj kapacitet padne na 20 % i da se puni do 80 %. U tom slučaju je punjenje najbrže, a baterija traje najdulje. Postoji i novi tip baterija kod kojih to pravilo ne vrijedi i one se uvijek pune na 100% ( LFP – LiFePO baterije). Software na svakom bolje električnom vozilu sam izračuna vrijeme punjenja koje se kod ultrabrzih punionica kreće od 15 do 30 minuta.
-
Koje su vrste priključaka za punjenje?
Standard za AC punjenje je type 2 konektor, a za DC je CCS konektor.
-
Koje vrste električnih vozila postoje?
Postoje tri vrste električnih vozila. Električna vozila na baterije (BEV), električna vozila s benzinskim i elektromotorom i benzinskim motorom te mogućnošću punjenja baterije (PHEV) te hibridna električna vozila s benzinskim i elektromotorom bez mogućnosti punjenja baterije na električnoj punionici (HEV).
Galerija